Multivitamine tijdens de zwangerschap

Ben jij zwanger of probeer je zwanger te worden? Waarschijnlijk ben jij je dan aan het verdiepen in de vitaminen die je tijdens de zwangerschap extra binnen moet krijgen. Of misschien heb je heel internet al afgezocht en weet je al precies wat voor vitaminen je moet slikken. Maar hoe handig is het als je niet iedere ochtend meerdere pillen hoeft te slikken en maar één pil hoeft in te nemen.

Welke vitamines heb je nodig?

Tijdens de zwangerschap heb je extra foliumzuur en vitamine D nodig. Vitamine D is nodig om calcium op te nemen uit de voeding. Dat is weer goed voor je botten en voor de opbouw en instandhouding van een stevig skelet. Heb je een tekort aan vitamine D tijdens de zwangerschap? Dat vergroot de kans op zwangerschapsdiabetes, zwangerschapsvergiftiging en een laag geboortegewicht. Kijk voor meer informatie over vitamine D ook op deze site.

Foliumzuur is één van de weinige vitamines waarvan Nederlanders niet altijd genoeg binnenkrijgen. Vooral zwangere vrouwen moeten ervoor zorgen dat ze genoeg foliumzuur binnenkrijgen. Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd en is goed voor de groei, goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Ook is het belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Het draagt namelijk bij aan de vorming van het zenuwstelsel, dat vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd. Door het slikken van vitamine B11 kun je het risico op een neurale-buiseffect, open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte bij jouw kind verkleinen.

De multivitaminepil voor zwangere vrouwen

Soms kan je tijdens je zwangerschap last hebben van misselijkheid en dat kan ervoor zorgen dat je veel moet overgeven. Ben je bang dat je hierdoor te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Dan kan je in overleg met de verloskundige een multivitaminepil slikken. Het scheelt weer dat je dan geen losse tabletten hoeft in te nemen.

Als je zwanger bent is het verstandig om een speciale multivitaminepil te slikken of om goed te kijken op de achterkant van verschillende multivitaminen. Er zijn namelijk vitaminen waar je meer van binnen moet krijgen en vitaminen die je beter kan vermijden. Vitamine A is bijvoorbeeld een vitamine die schadelijk kan zijn voor ongeboren kinderen.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *