Multivitamine voor een vegetarisch en veganistisch eetpatroon

veganistisch

Zoals je op de homepage hebt kunnen lezen, zijn er verschillende soorten multi vitamines. Er zijn bijvoorbeeld speciale multi vitamines voor kinderen, vrouwen, mannen, zwangere vrouwen, moeders, 50 plussers en ga zo maar door. Hier gaan we verder in op de multi vitamine voor bij een vegetarisch of veganistisch eetpatroon.

Waarom is een multivitamine nuttig?

Er is op YouTube een filmpje te vinden van de Consumentenbond waar informatie wordt gegeven over het nut van multivitamine. Er wordt verteld dat de meeste mensen genoeg vitaminen binnen krijgen en dat een multivitamine eigenlijk alleen effect heeft als je echt een tekort hebt. Mensen die denken dat ze gezonder worden hoe meer extra vitaminen ze nemen komen bedrogen uit. Het kan zelfs vervelende bijwerkingen hebben om teveel vitamine A, D6 of foliumzuur binnen te krijgen. Er wordt als advies gegeven dat je altijd goed moet kijken naar de ingredi├źnten die op de achterkant van de potjes staan. Zo kan je goed kijken naar wat jouw lichaam nodig heeft.

Een vegetarisch of veganistisch eetpatroon

Eet jij vegetarisch of veganistisch? Dan kan een multivitamine van groot belang zijn. Zoals je eerder hebt kunnen lezen heeft een multivitamine eigenlijk alleen nuttig als je een tekort hebt aan een vitamine. Bij een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is dit regelmatig het geval. Sommige vitaminen zijn namelijk moeilijk binnen te krijgen via plantaardige of vegetarische voeding.

Je moet extra opletten of je vitamine B12, ijzer en eiwitten binnen krijgt. Vitamine B12 komt alleen voor in producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Soms is het toegevoegd in andere producten. Wil jij weten of je een tekort hebt aan vitamine B12, klik dan snel verder! Vooral als je veganistisch eet, dan heb je daar sneller een tekort aan en is het slim om extra binnen te krijgen. Ijzer is ook in plantaardige producten te vinden, maar het lichaam neemt het dan iets minder goed op. Het is dus goed om ook extra ijzer binnen te krijgen. Ook vitamine D2, calcium en omega-3 vetzuren zijn goed om extra binnen te krijgen. Het is namelijk moeilijker om daar genoeg van binnen te krijgen als je plantaardig eet.